Tobameer

13 juni 2016 - Lake Toba, Indonesië

Maandag 13-6-2016
Ik word 's nachts weer een paar keer wakker van de moskee. Ik vind het echt wel heftig. Slapen die mensen dan nooit? Als ik op wil staan, merk ik dat er geen water is... later hoor ik dat dat komt door de heftige regenval van gisteravond en vannacht, dat dan bladeren de leiding verstoppen. Gelukkig zit er nog water in de emmer, zodat ik in ieder geval het toilet kan doorspoelen.

Het is maandag en dat zie je ook op de weg. Mensen gaan netjes gekleed naar hun werk. Ook zie ik nu de echte drukte van de pasar (markt) en natuurlijk weer veel pangkas (kappers) langs de weg en doorsmeer's (scooter/motor/auto wasplaats). Die hoeveelheid is echt heel hoog, maar mensen wassen hun voertuig ook vaak. De chauffeur wast bijvoorbeeld het busje waarin we rijden iedere dag en dat zie ik ook bij veel scooters gebeuren. Trouwens nog een verschil tussen Kalimantan en Sumatra... op Kalimantan reden heel veel, hele nieuwe scooters, vooral de Honda Scooby. Op Sumatra zie je van alles, oud, nieuw, brommer, motor, scooter, maakt niet uit. Het lijkt er echt op dat ze op Kalimantan een inhaalslag aan het maken zijn. Ik begreep ook van mijn gids daar dat bijna iedereen door maandelijks een klein bedrag te betalen een scooter kon rijden... ik vond het daar soms ook al zo apart, bijna niets te eten, maar wel een nieuwe scooter. Het maakt ze wel mobiel en dat is zeker om te kunnen werken wel goed.
Bij de doorsmeer staat ook steeds de term tempel ban of tambal ban... ban betekent band en ik begrijp uit de gebaren van mijn chauffeur dat het iets van lucht pompen is, wat op zich een logische combinatie is...hij vertelt dat er ook vaak pispot bij staat. Kennelijk weet ie wat het in het nederlands betekent, want hij zit hard te lachen... het betekent iets met olie... de rest begreep ik niet zo.. op internet staat vetspuit. Ik vind het wel leuk te zien hoeveel je nog van de taal kan maken. Ze gebruiken vaak woorden dubbel, om ergens de nadruk op te leggen... hati-hati... voorzichtig! Nu ben ik verder niet zo'n talenwonder, maar ik heb het gevoel dat er veel logica in deze taal zit en het veel taal is met weinig verschillende woorden (bijvoorbeeld vanwege de herhaling). Volgens mij zou ik deze taal wel kunnen leren.

Onderweg stoppen we bij een lokaal tentje om koffie en thee te drinken. Terwijl we wachten komt er ineens een schreeuw van achteren naar het meisje voor, die op staat, naar buiten loopt en de waterleiding weer in elkaar zet.

Halverwege de dag komen we in de buurt bij het Tobameer. Goh, dat gaat sneller dan ik dacht. We stoppen bij de Sipiso-piso waterval. Vanaf daar heb je prachtig uitzicht over het meer. Als we weer verder rijden geeft de chauffeur aan dat het nog 4 uur duurt voor we er zijn... 4 uur?.... en inderdaad, het duurt zo lang. Het is gelukkig wel een mooie route.

Ik overnacht in de Tabo cottages... een erg mooi complex... zodra ik op mijn kamer ben, is het eerste wat ik doe: douchen! Heerlijk na zo'n lange plakkerige reis, maar ook na 2 dagen jungle, waarna je het idee hebt dat alles naar jungle ruikt.... een beetje zelfde gevoel als ik had na Tanjung Putting.... ook toen rook alles naar jungle en is ook het eerste wat ik toen gedaan heb, mijn kleren laten wassen (net als hier trouwens), zodat niet je andere kleren ook naar jungle gaan ruiken!

Dinsdag 14-6-2016
Vandaag een relaxte dag aan het Tobameer. Ik heb met de chauffeur om half 10 afgesproken. We gaan naar de dorpjes Simanindo, Ambarita en Tomok.
Je ziet hier veel van die traditionele huizen. In Simanindo is een dansvoorstelling voor touristen. Bij de ingang zie ik een buffel staan. Ik loop er naar toe en haal hem aan. Hij is nog aardig zacht in zijn nek. Lief beest. Hij begint spontaan mijn tenen te likken. Achterlijke beesten, ze zijn allemaal hetzelfde :-)

De toeristische marktjes zijn erg rustig. Ik ben de enige klant. Ze proberen me allemaal in hun tentje te lokken en komen met zielige verhalen dat het ramadam is en dat de klanten dan wegblijven. Ik vind die aandacht niet prettig en vlucht maar weer snel.
In Tomok is er weer een prachtig uitzicht over het meer. Tijd ook om terug te gaan naar de cottages... er is daar een prachtig zwembad, heerlijk voor een rustige middag!