Naar Bukittinggi

16 juni 2016 - Bukittinggi, Indonesië

Donderdag 16-6-2016

Vandaag weer een lange reisdag, nu van ongeveer 10 uur. Ik ben blij uit Sipirok weg te gaan. Ondanks alles heb ik er wel goed geslapen. Ook vandaag stoppen we weer regelmatig. De omgeving is net als gisteren weer erg mooi en ik geniet volop.
De eerste stop is bij een gezin dat allerlei kruiden verbouwt. Citroengras, kardemon, kruidnagel, kaneel, peper, laos, basmatti. Die laatste plant gebruiken ze als aroma voor basmatti rijst. Leuk!
De klei uit de bergen waar we langskomen, gebruiken ze voor het maken van bakstenen. Ik zie veel van dit soort activiteiten. We stoppen op een plek waar de stenen ook gebakken worden.
Voor de lunch stoppen we bij een vrij grote eettent, die helemaal leeg is. Aangezien we weer in het islamitische gedeelte zijn gekomen en het ramadam is, is het wel begrijpelijk.  Het dochtertje van de bazin, vindt mij super interessant. Ze komt gezellig bij mij zitten, terwijl ze kroepoek aan het eten is. Ze begint voorzichtig met gekke bekken, me voorzichtig aan te raken, maar al snel zitten we wat spelletjes te doen. Ik probeer achter haar naam te komen, maar dat is een lastige. Ze weet mijn naam wel goed uit te spreken en begrijpt ook wel andere dingen, zoals auw! als ze mij of de kat te veel mishandelt...
Er is in dit gebied ook een speciale islamitische school voor kinderen van 10-18 jaar. Ze zitten daar intern. Als we langs de school rijden, zie je de kleine hokjes waar ze met 3 in moeten slapen. Ook hier is het rustig... de school is tijdens de ramadam gesloten.
Onderweg komen we weer een heetwaterbron tegen. Deze ziet er wat bezoeker toegankelijker uit dan degene van gisteren. De zwavel komt je al tegemoet. Er is een hele tuin om heen gebouwd, maar het is eigenlijk maar één bron.
Bij Bonjol passeren we de evenaar. Ik krijg hier zelfs een certificaat van mijn chauffeur voor uitgereikt :-)
We komen nu bijna bij Bukittinggi. Bij deze plaats blijf ik 3 nachten. Waar ik erg naar uitkijk is dat we morgen naar een plek gaan waar de rafflesia arnoldii bloeit. Dit is een bloem van wel 1 meter doorsnede. De gids is hierover 2 dagen geleden gebeld. Ik ben erg verbaasd, omdat deze bloem meestal later in het jaar bloeit en deze bloem bloeit meestal ook maar 1 dag... ik ben dus erg benieuwd wat ik ga zien....