Palau Cubadak

20 juni 2016 - Pulau Cubadak, Indonesië

Zondag 19-6-2016

Vandaag naar Cubadak, leuk... ik ben al weer vroeg wakker en ben op tijd klaar om te gaan. Het is ruim 2 uur rijden naar Padang. Daar neem ik afscheid van Amri en ga met een andere auto naar een haventje 1,5 uur verderop. Daar ontmoet ik één van de eigenaren, een relaxte nieuw-zeelandse man, die me met een boot in een klein half uur naar het eiland brengt.

Ik ben er tegen 12en, dat betekent dat ik ook vandaag nog genoeg tijd heb om te relaxen, zwemmen, snorkelen, whatever. De huisjes zijn luxe, veel ruimte en aan alles gedacht. Het bed staat boven vanaf waar je zo het huis inkijkt. Beneden is een aparte badkamer, een zitje, een kast, koelkast en een bureautje. Het zijn kleine dingen die maken dat overal aan gedacht is, spray voor de muggen, een strandtas, een kluisje, aparte handdoek voor het strand, genoeg toiletpapier (echt een uitzondering hier!), lekkere stoelen, voetenbankjes, praktisch ingedeeld.... iedereen eet samen in het restaurant... ontbijt van 7:30 tot 11 uur, lunch om 13:30, diner om 20 uur. Voor lunch en diner wordt je geroepen door de bel.
Er zijn nog 3 andere huisjes bezet... een nieuw-zeelandse vrouw die op de ambasade van Jakarta werkt en nu een lang weekend hier is voor een duikcursus. Een franse man met een indonesche vrouw die in Singapore werkt en geregeld her en der weekendjes gaat duiken, een spaanse man en amerikaanse vrouw, waarvan de man een cursus heeft gegeven in Singapore en dat afsluiten met een paar dagen relaxen voordat ze weer terug naar de US gaan. Verder is de lodge van een nieuw-zeelands echtpaar en een franse man, die hier gekomen zijn voor het duiken. Voor het koken, schoonmaken en onderhouden van alles werken er lokale mensen en er is een hond die de apen terug de jungle in moet jagen. Niet al te lang geleden waren de apen zo brutaal dat ze naar het restaurant kwamen om eten te stelen. De hond is er bij toeval gekomen... een lokaal iemand heeft een klein jaar geleden 4 puppen op het eiland achter gelaten en zij is de enige overlevende. Het komt wel goed uit omdat ze nu haar eigen taak heeft gekregen. Het is nog een speels dier, waar ik even aan moest wennen... opeens hing ze in mijn benen en armen en probeerde te bijten. Omdat ik haar nog niet kende en zij best sterk is, had ik wel zoiets van... en nu... maar nu ik weet dat het een jonge hond is en het speelsheid is, kan ik haar gewoon corrigeren.
Zij heeft het best zwaar... voordat ik aankwam had ze een gevecht gehad met een python die uit de jungle was gekomen. Alles is goed gegaan, hond ok en python ok.. python weer terug de jungle in.

Het snorkelen is weer wennen. Het water is vandaag nog wat troebel vanwege de heftige regen die er een aantal dagen was... hopelijk is het morgen helderder... ik kan vanuit de pier het water in (heerlijk warm), maar door de wind drijf je al snel verder weg en aangezien ik niet echt een held ben, ben ik toch maar wat meer bij het strand het water ingegaan. Er schijnen hier ook clownvissen te zitten, dus die hoop ik te kunnen spotten voor ik wegga. Mooi doel.

Maandag 20-6-2016

Ik heb naar de zonsopgang zitten kijken van 6 tot half 7.... op een bankje, voeten half in het water omdat het vloed is... je ziet alles en iedereen ontwaken, de apen spelen al weer op het veld... de hond is in geen velden of wegen te bekennen. Ik hoor de vogels fluiten, hopelijk zijn er nog een paar bijzondere te zien. Ik heb tijdens deze vakantie nog geen hornbill van dichtbij gezien, misschien hier?

Het ontbijt is goed geregeld, je geeft maar aan wat je wilt en het wordt direct gemaakt. Lekker met vers fruit. Ik klets wat met de andere reizigers en ga daarna weer zwemmen/snorkelen, lezen en relaxen.... en dat voor de rest van de dag.... heerlijk!