Brastagi

10 juni 2016 - Berastagi, Indonesië

Vrijdag 10-6-2016

Vandaag is een reisdag. Om 9 uur zullen we vertrekken. Ik ga vroeg ontbijten om nog even te kunnen genieten van het geweldige uitzicht en een zonnetje.
Mijn verkoudheid is nog niet beter geworden. Onderweg stoppen we bij een supermarktje, zodat ik genoeg zakdoekjes kan inslaan om de reis door te komen en ze hebben zowaar nog strepsels ook! We rijden eerst terug richting Medan en als we daar bijna aankomen, slaan we al de bergen in. Het is een mooie route.
Onderweg stoppen we bij een chinees restaurant. Het is een vaste lunchplek voor de chauffeurs. Ik wil graag soto eten, aangezien bouillon waarschijnlijk op dit moment wel goed is. Ze hebben een chinese variant hierop. Deze smaakt erg goed, waaronder de verse koriander. Of het de koriander is geweest of iets anders, later op de middag krijg voor het eerst last van diarree, wat ik zo graag had willen voorkomen :-).
Voordat we bij Brastagi aankomen, bezoek ik de boeddhistische tempel Lumbini. Een erg mooie tempel. In de tempel hebben ze in iedere hoe wensbomen staan. Hier kan je tegen een donatie een wens aan de boom hangen. In elke hoek staan een andere kleur boom. Ook de tuin is mooi. Hij ligt wat naast de tempel. Niemand loopt er eigenlijk naar toe. Zelf ben ik wel nieuwsgierig. Het is echt een valleituin, compleet met hangbrug.
De streek rondom Brastagi staat bekend om de landbouw. Ze verbouwen er van alles, tot aardbeien aan toe... deze had ik er nog het minste verwacht. In Brastagi zelf stoppen we nog even bij het marktje, waar ze alles wat ze verbouwen ook verkopen.
Uiteindelijk ben ik weer blij als we bij het hotel aankomen. En lamlendig voelen van de verkoudheid/keelpijn en dan ook nog een buik hebben die van streek is, is niet prettig. Ik besluit maar een film op mijn ipad te gaan kijken, even totaal wat anders!

Ik heb met de chauffeur om 7 uur afgesproken om te gaan eten. Het diner zit bij de hotelprijs in. Als we in het restaurant komen, is er een lopend buffet. Mooi, dan kan ik tenminste eten wat ik wil en dat is niet veel... echter... het buffet is voor de locals en dus ook voor de chaffeur. Ik word aan een tafel apart gezet en krijg eten uitgeserveerd. De hoeveelheid eten is enorm en dan te bedenken dat ik helemaal geen trek heb. Ik probeer  toch maar wat te eten en dat is niet veel. Ik voel me bijna schuldig. De serveerster is echter waanzinnig aardig. Ze brengt me zelfs apart slappe thee.

Uiteindelijk ga ik maar weer terug naar mijn kamer en probeer vroeg te gaan slapen, maar niet voordat ik weer compleet leeggelopen ben.