Naar Masoala NP

10 september 2023 - Tampolo, Madagaskar

Woensdag 6-9-2023

Vandaag vertrekken we naar Masoala. We gaan met de boot op open zee, welliswaar in een grote baai, maar toch. Als we een kalme zee willen hebben, is het belangrijk om vroeg te vertrekken. Sinds ik een keer flink zeeziek was bij het zoeken naar walwissen en dolfijnen op de Canarische eilanden, ben ik niet meer zo’n held. Toen we gisteren terugkwamen met de boot, had Rami een hele discussie met de boot mannen. Rami stelde voor om om half 8 te vertrekken, maar daar wilde de mannen niet aan. Het was een flinke discussie en nadat de baas gezegd had, als ze maar voor 12en weg zouden gaan, hij ok was, liet Rami het er maar bij en heeft hij het hotel gevraagd de discussie aan te gaan. Bij het hotel kregen we te horen dat we pas om 9 uur weg zouden gaan, waar ik totaal niet blij mee was… ik zag de golven in gedachten steeds omstuimiger worden (wat hier ook zo is). Ik heb aangegeven dat 9 uur veel te laat was omdat ik bang was om zeeziek te worden en toen is het hotel nogmaals de discussie aangegaan en is het teruggebracht naar 8 uur… gelukkig.
Om iets over 8en vertrokken we. Op de rivier was het water spiegelglad. We voeren richting de zee en in de hoop nog walvissen te zien, ging ik vol goede moed op het voordek zitten. Dat ging prima, totdat we steeds verder de zee opgingen, tegen de golven in…. naar de horizon kijkend ging het nog wel, maar al gauw ben ik, met al mijn zenuwen, toch maar naar binnen gegaan. De boot was niet zo heel groot, max 20 mensen (5 bankjes aan elke kant, ieder voor 2 personen). Wij waren de enige gasten die meevoeren, verder de gids, de bootsmannen, 2 van het hotel en een moeder en zoontje (leuk joch). De helft lag binnen te slapen… hoe dan? Ik was eerst voorin gaan zitten, maar ging toch al snel naar achteren, gelukkig lukte me het me zenuwen opzij te zetten door maar een tijdschrift te gaan lezen als afleiding. Al met al viel het best mee, maar ik was superblij dat we er waren en dat dit keer ruim een uur, ook daadwerkelijk ruim een uur was. Later hoorde we dat het stel uit Costa Rica, gisteren minder geluk hadden…. allereerst gingen ze al later weg (kwart voor 9) en toen zijn ze kennelijk eerst naar het eiland wat vlak voor de kust ligt, geweest en zijn daar veel te lang gebleven. Hun boottocht was een hel, om met haar woorden te spreken… van de gids hoorde we dat de zee inderdaad erg wild was geweest omdat ze veel te laat vertrokken waren. Maar daarentegen hebben ze wel een walvis gezien. Juli en augustus zijn dé maanden om hier walvissen te zien en nu in september zijn ze nog niet allemaal weg. Marc had nog wel wat van een grote afstand gezien.
Bij de lodge aangekomen, zijn we naar ons huisje gebracht… een erg mooi huisje met een ruim terras… dat terras hebben wij als enige… dat is dan weer het geluk met zo weinig gasten… alleen het stel uit Costa Rica en wij… ongelooflijk hoe weinig mensen. In het vorige hotel (van dezelfde eigenaar) waren we nadat het stel uit Costa Rica weg waren de enige gasten. Onze gids geeft aan dat nu pas na corona het weer iets begint aan te trekken… voor corona had Masoala ongeveer 3000 bezoekers per jaar. Met 1 vliegtuig per week zullen ze dit jaar niet gaan halen. Toch zonde van zo’n mooi hotel, ik hoop dat er genoeg bezoekers komen om te kunnen overleven.
Voor het huisje staat een kruitnagelboom. Terwijl ik er naar kijk, zie ik opeens een kameleon zitten. Het heeft een goede schutkleur, het lijkt wel een dood blad. Rami was helemaal verbaasd, hij had niets gezien. Ik neem wat foto’s en dan relaxen we verder tot de lunch.
Het eten is hier voor iedereen gelijk… toch hebben ze goed opgelet op onze gewoontes van de afgelopen 2 dagen…. wij gingen steeds schuin naast elkaar zitten ipv tegenover elkaar, dus een tafeltje was ook zo gedekt. Verder heeft Marc afgelopen dagen vegetarisch gegeten, dus hij krijgt hier ook vegetarisch voorgeschoteld.
Voor de lunch was dit ook precies wat we gewild hadden.
In de middag zijn we het park ingegaan. Direct naast onze lodge begint het park. Weer direct omhoog. Gelukkig weet de gids nu dat ie bij het klimmen rustig aan moet doen, dus dat ging prima voor mij. Marc had vandaag wat minder geluk… hij heeft zijn onderbeen gestoten op de boot. Dat is een vervelende wond geworden, waar ie ook met lopen last van had. Gelukkig is deze wandeling meer succesvol dan gisteren. We zien eerst een Parson’s kameleon… de grootste die ze hier hebben… een mannetje, want hij had een neushoorn. Daarna weer de Madagascar paradise flycatcher gezien, het vrouwtje nu, en de Helmet vanga, een vogel met een grote blauwe snavel, die je maar op een paar plekken kan zien, één van de must-sees van Masoala. Een andere must-see van hier is de red ruffed lemur, een rode lemuur met een zwart koppie, die je, net als de helmet vanga, ook alleen hier en in Marojejy kan zien. We hebben hem gezien, maar vraag niet hoe… een bolletje rood, hoog in de boom… hopelijk krijgen we later nog een kans ze beter te zien. Al met al een geslaagde wandeling.
Morgen gaan we weer vroeg op pad.. ben benieuwd wat we dan gaan zien.
Terug in onze kamer heb ik nog een ongelukje, ik weet nog steeds niet hoe het kan gebeuren, maar ik legde mijn camera even op een tafeltje… stabiel volgens mij… het volgende moment ligt ie op de grond. Helaas is het beschermende kapje van mijn
scherm kapot en bij nadere inspectie blijkt het hele scherm het niet meer te doen… het terugkijken van foto’s kan niet meer, maar die kan ik nog zien op mijn ipad… maar ook het volledige menu werkt niet meer… ik hoop dat dit nog gemaakt kan worden in Nederland.
Bij het eten willen we onze cocktail gewoonte van de vakantie doorzetten… helaas hebben ze die hier niet, dus we besluiten zelf maar wat in elkaar te flansen, door rum, cola en citroentjes te bestellen. De lokale rum hier is erg lekker, ze hebben verschillende soorten. Meestal zit er ook vanille in, één van de lokale producten. Het is bijna zonde om het te mengen met de cola. Ik besluit niet alles in de cola te doen en er ook gewoon van te genieten.
De elektriciteit werkt hier in blokken, er is elektriciteit en dus licht in de kamer van 6-7, 12-13 en van 17-22 uur. Voor het slapen gaan dus goed op de tijd letten, anders zit je in het donker. In de ochtend is het wel makkelijk… dan wordt je wakker van het licht.