Naar Bekopaka

20 september 2023 - Bekopaka, Madagaskar

Zondag 17-9-2023

De planning is om om 7 uur bij het park te zijn en om na de twee uur durende wandeling, direct richting Bekopaka te gaan. We komen iets later bij het park aan. Richard staat al op ons te wachten. We gaan meteen op pad. Eerst een stukje via de weg en dan rechtsaf via een pad het bos in. We zien even later een ander groepje toeristen ergens naar kijken. Het zijn lemuren. De Red-fronted Brown Lemure. Het is een klein groepje lemuren. Ze zijn vruchten in de boom aan het eten. Even later komt er eentje naar beneden. Richard heeft water in een halve kokosnoot die op de grond ligt gedaan en ze drinken het gulzig leeg. De temperatuur is hoog en het is erg droog, dus dat water kunnen ze goed gebruiken. Richard geeft aan dat ze ze wel water mogen geven.
Er zijn bij Kirindy ook onderzoekers. Ze hebben het bos allemaal in vierkantjes gedeeld en die genummerd. Alfabetisch vanaf de ene kant, numeriek vanaf de andere kant. Voor ons is dat wel makkelijk, hoewel niet nodig omdat we natuurlijk Richard bij ons hebben. Naast de lemuren die we al gezien hebben, komen hier ook sifaka’s voor, de Verreaux sifaka. Richard is vast besloten om hem voor ons te vinden. Hij laat ons regelmatig even achter en gaat dan op zoek. Wij vermaken ons tijdens die ogenblikken goed door te kijken naar de vogels die we zien. We hebben al verschillende malen gezegd dat we ook van vogels houden, maar echt helpen zoeken doet ie niet… totdat we twee vanga’s zien (een beetje tegen het einde van de wandeling), een Blue Vanga en een Rufous vanga. Daarna werd ie eindelijk enthousiast en had ie de sifaka’s maar opgegeven. Terwijl we terug lopen naar de parkeerplaats van het park zie ik opeens nog de Red-fronted Brown Lemurs van de ene kant van de weg via de takken naar de andere kant van de weg springen. Een leuk afscheid. We zien Jado aan komen lopen. En hebben jullie de Fossa nog gezien. Wij: Nou, nee, niet gezien. Jado: Hij was hier net. Wauw! Was dat net? En waar? Met de gids gaan we snel op zoek en zowaar… daar is ie dan!!! Hij is niet echt bang… doet zijn ding ergens bij een paar huisjes van de onderzoekers. Rekt zich wat uit, gaat rustig op de grond liggen, loopt weer een eindje. Het is een vrouwtje en we hebben een hele fotosessie met haar kunnen doen. Misschien niet zo mooi als echt wild, maar meer wild als in een dierenpark. Tijd om te vertrekken. Als ultieme afscheid zien we nog een Madagascar Hoopoe en een Coquerel’s Coua op de weg vanaf het park.
Het zal een zware dag zijn, allemaal over een zandweg met veel kuilen en hobbels. Qua afstand valt het allemaal wel mee, maar de tijd die we er over doen is een ander verhaal.
Het eerste deel tot de eerste ferry duurt ongeveer 2 uur. De ferry bestaat uit 2 boten naast elkaar waarover een stalen constructie is gemaakt. Deze is dicht gemaakt met hout. Er passen 3 auto’s naast elkaar op de ferry. Via twee losse loopplanken kan de auto erop gereden worden. Een precies karweitje maar dat zijn ze hier gewend. Een van de bootsmannen geeft aanwijzingen en Jado rijdt erop. Wij zijn nummer 3, dus we kunnen direct vertrekken zodra we op de ferry staan. We gaan niet direct naar de overkant, maar nog een eind stroomafwaarts richting Belo. Daar gaan we aan land. We gaan lunchen bij een restaurant in dit plaatsje, Mad Zebu. Dit restaurant heeft een kok die op verschillende plekken ter wereld in vooraanstaande restaurants heeft gewerkt. Het eten is dan ook zeer goed. Vrijwel alle westerse toeristen die hier langskomen eten hier. Het is de bedoeling dat we vanaf hier in een convooi gaan rijden. In het verleden zijn op dit dunbevolkte stuk een aantal incidenten geweest. Sindsdien rijdt er bewaking mee. Niet alleen met toeristen maar ook met een truck vol met goederen. Er wordt in verschillende groepjes gereden. Wij krijgen een bewaker in onze auto. Dat gebeurt om en om. Dit laatste stuk daar doen we een kleine 4 uur over. De afstand is minder dan 100 km. Tegen 5en komen we bij de tweede en laatste ferry aan. Het is een ferry waar maar 1 auto op past en die met de hand wordt voort getrokken. Er staat nog eenzelfde soort ferry waar we eerder op de dag mee hebben gevaren. We zijn met 3 auto’s, dus kunnen we met die gaan. Aan de andere kant van de rivier ligt het dorp waar ons hotel in ligt. Na een inspannende dag zijn we blij dat we er zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl