Sambava

21 augustus 2016 - Sambava, Madagaskar

Zondag 21-08-2016

Ik schrik wakker van de wekker... het is VROEG.... even wakker worden en dan opstaan.... het ontbijt is goed verzorgd, thee, koffie, sap, water, yoghurt, banaantjes en crêpes.... om stipt 4:45 rijden we weg naar het vliegveld....
Het vertrek van de binnenlandse vluchten is gescheiden van de internationale. Het is druk, er is geen lijn te zien in de rijen, maar uiteindelijk komen we in de vertrekhal.
Het is een beetje onduidelijk wanneer onze vlucht vertrekt. Hier heb je geen gates, maar gewoon een deur naar buiten... verschillende andere vluchten vertrekken al, maar de onze, die eerder gepland staat, nog niet. Gelukkig seint een mede passagier ons in, wanneer we moeten vertrekken... er is niets omgeroepen en ze waren eigenlijk bezig met een andere vlucht...

Dama staat ons al op te wachten op Sambava. Hij heeft een lokale gids bij zich om straks naar een vanille plantage te gaan. We gaan eerst naar het hotel. Het hotel is aan het strand van de Indische oceaan. Het is een mooi strand, maar zwemmen wordt er afgeraden vanwege de stromingen. Nadat we ons spullen in de hotelkamer hebben gezet, gaan we meteen weg.
Deze streek is bekend vanwege de goede kwaliteit van vanille. Ongeveer 80% van alle vanille komt uit Madagascar, Réunion of uit de Comoren. De soort vanille hier heet Bourbon, dit is de beste soort. Nadat de vanille geplukt is, wordt het een paar minuten in heet water van 70 graden gedompeld en 24 uur warm gehouden. De kleur verandert nu van groen naar bruin. Daarna worden ze buiten in de zon te drogen gelegd. Dit is een intensief werkje, want in het begin moeten ze netjes op een rij liggen, regelmatig gekeerd worden en naar binnen worden gebracht als het regent, totdat ze na 3, 4 weken voldoende gedroogd zijn. Ook worden de slechte bonen eruit gehaald, anders beïnvloeden ze de smaak van de goede. Na het drogen worden ze gesorteerd op kwaliteit en lengte. Ze worden gebundeld met rafia, omdat dat geen invloed heeft op de kwaliteit van de vanille. Nadat we dit proces gezien hebben, gaan we met twee lokale dames naar de plantage. Hier gaan ze iedere dag heen, ze controleren of de planten al bloemen hebben en als ze bloemen hebben, worden deze handmatig bevrucht. Dit moet omdat dit in Madagascar niet op een natuurlijke manier gebeurt. De plant is namelijk ooit geïmporteerd uit Mexico. De gids laat zien hoe zit moet.... leuk om dit nu in het echt te zien, vorige jaar hebben we dit in Tana wel op een dia presentatie gezien, maar niet in het echt. We zitten nu in het begin van het seizoen... er hoeven maar een paar bloemen per dag bevrucht te worden. In oktober is de piek... vrouwen die dan werken, bevruchten dan wel 1000 bloemen per dag met de hand.
We lopen wat rond op de plantage en zien ook robusta koffie planten, bananen planten en een paar advocado bomen. Opeens ziet de gids ook een kameleon, het is de panter kameleon, een mannetje. We zien er later nog twee. Omdat die op andere planten zitten, zijn ze ieder weer anders van kleur.
Na ons bezoek aan de plantage worden we weer terug naar het hotel gebracht. Daar lunchen we en hebben een ontspannen middag.

1. Mapje:
    21 augustus 2016
    Geniet ervan!
  2. Ted:
    22 augustus 2016
    Gaaf verhaal Eline geniet ervan....wij kennen Madagascar alleen van de tekenfilm dieren...dus het land bestaat dus ook in het echt :-). Ted