Het vertrek

19 augustus 2016 - Amsterdam, Nederland

Vrijdag 19-8-2016 en zaterdag 20-08-2016

Vandaag is het zover, we gaan weer naar Madagascar! Vorig jaar had ik zo'n gevoel dat ik nog niet naar huis wilde, het is zo'n mooi land, er hangt zo'n prettige sfeer, de mensen zijn zo vriendelijk en er valt nog zoveel te zien...
Samen met IC tours hebben we de reis samengesteld. Deze lokale reisorganisatie organiseert o.a. voor koning Aap en Shoestring de reizen. Zij hebben vorig jaar onze reis georganiseerd en toen hebben we ook de eigenaar ontmoet, Hely, en dat gaf ons voldoende vertrouwen om het nu direct met hen samen te organiseren. We gaan nu voornamelijk naar het noordelijke deel. Ik ben erg benieuwd en heb er heel veel zin in.

Door alle drukte op Schiphol de laatste weken met de security checks en stakingen, gaan we vroeg weg. Gisteren de laatste dingen gedaan in de tuin, vandaag de laatste dingen voor vertrek... spullen voor Fien inpakken... om half één komt Sacha haar halen, ik pak haar op voor een laatste knuffel, maar ze heeft alleen maar oog voor Sacha... baas, je weet toch dat het nu Sacha tijd is.... Nu ja, trots opzij zetten, wetend dat ze het heerlijk gaat hebben samen met Igor.

Dit weekend gaat het knooppunt A6-A1 dicht, wordt de spoorbrug verplaatst, gaat het nieuwe viaduct bij Muiden open en wordt het nieuwe stuk snelweg tot de A9 in gebruik genomen. Ik zie dat door een ongeval richting Lelystad het verkeer aardig vast zit en ook richting Amsterdam ziet het er druk uit... nog een reden om op tijd te gaan... maar als we om kwart over drie wegrijden, kunnen we zo doorrijden en ook bij Schiphol is het alles behalve druk... inchecken van de bagage, douane controle... we zijn direct aan de beurt en hoeven niet eens te wachten.... wauw. De verbouwing op Schiphol is nu klaar, het ziet er mooi uit, we shoppen nog even en gaan dan op zoek naar een plek om de vakantie in te luiden met een drankje en een hapje... we komen terecht op een relaxte plek waar ze heerlijke flammkuchen hebben... ik heb geen idee wat het is, het staat beschreven als dun brood met kaas en dat lijkt me wel lekker met gerookte zalm....  maar uiteindelijk lijken het net pizza hapjes... ook goed en erg lekker. Marc is erg weg van de Affligen Triple! Goed begin dus....

De reis verloopt voorspoedig, we moeten wel 5 uur wachten in Nairobi, maar ook dat gaat snel voorbij. Uiteindelijk zijn we deur-tot-deur 24 uur onderweg.
Het eerste hotel is hetzelfde als vorig jaar. We hebben wel een mooiere kamer, groter, beter uitzicht en in tegenstelling tot vorige keer nu wel een warme douche.
We krijgen in het hotel een briefing van Ony. Met haar heb ik de nodige emails gewisseld om tot het definitieve programma te komen. Leuk haar te ontmoeten. Ze is erg aardig en laat merken dat alles tot in de puntjes geregeld is. Onze chauffeur zullen we in Sambava ontmoeten, hij heet Dama.
's Avonds gaan we vroeg slapen, morgenochtend om 4:15 ontbijt en om 4:45 weg naar het vliegveld, we hebben namelijk een vroege vlucht naar Sambava.