Aankomst in Maroantsetra

5 september 2023 - Maroantsetra, Madagaskar

Maandag 4-9-2023

Vanmorgen op tijd wakker geworden. Heerlijk om een goede lange nacht te hebben gehad. Het ontbijt was erg lekker. Om 8:15 was het tijd voor Ony. Leuk om ook haar weer na 7 jaar te zien. Ze heeft voor ons een mooie map samengesteld van lokaal papier met alle informatie die we maar nodig hebben. Na alles doorgesproken te hebben was het tijd om afscheid te nemen. Dama was nog meegekomen, wsl zal hij niet onze chauffeur worden voor het tweede deel maar er is ons beloofd dat de andere net zo goed zijn. We hebben nog een foto gemaakt en daarna was het tijd voor ons om naar het vliegveld te gaan voor het eerste deel van ons avontuur.
De lokale vluchten vertrekken nog steeds vanuit het oude gebouw. Toch zagen we ook hier verbeteringen. Ze hadden een mooie bar gebouwd voor de verkoop van versnaperingen en ook de uitgang was iets, maar niet veel veranderd. Ongeveer 10 minuten voor vertrek kon het boarden beginnen… je loopt de baan op en gaat in de rij staan om via een trap het vliegtuig in te gaan. We vertrokken uiteindelijk nog wel met een half uur vertraging maar dat was vanwege een technische storing. De vlucht verliep verder voorspoedig. De landing vond plaats op een redelijk korte baan, dus we gingen vol in de remmen. Op het vliegveld van Maroantsetra was er veel belangstelling voor de vlucht… veel mensen kwamen kijken naar de wekelijkse vlucht. De ontvangsthal was in een klein gebouwtje… we werden hier opgehaald door onze gids van de komende week, Ramiandry, of kort Rami. Een aardige man, die het leuk vind om zo nu en dan grapjes te maken. Onze eerste indruk van hem is goed, dus ik ben benieuwd hoe onze eerste excursie met hem zal bevallen. De bagage afhandeling was weer een happening an sich. Er was een bepaalde hoek in het gebouwtje waar de aanhangkarren met bagage naar binnen kon. Daarna werd per bagagestuk de laatste 3 cijfers van je bagageticket omgeroepen en na een check van je bagagelabel, kreeg je je bagage mee.
We werden opgehaald met een busje van het hotel. Hierin zat nog een stel uit Costa Rica die met een reis van 6 weken door Madagascar bezig zijn. Onderweg stopte we nog om voor hen lokaal beltegoed/data te scoren en zelf hadden we ook het idee dat we misschien wel een lokale SIM kaart zouden kunnen kopen. Onze gids had al snel gezien dat het niet ging werken en raadde ons aan naar een meer professionelere toko te gaan. Na lang wachten was het voor hem gelukt, voor haar nog niet… dus stopte we even later weer. Ik denk dat we zeker een uur verloren hadden door dit en toen we de volgende stop maakte, bleek dat de stop voor hen te zijn, waar ze met de boot direct naar Masoala zouden gaan. Helaas waren ze te laat en de golven te hoog, dus de boot ging niet meer. Wow, daar sta je dan. Verbaasd omdat hun gids niets gezegd had toen we voor de SIM stopte en verder verbaasd dat het stel het allemaal zo laconiek opnam. Ze gingen maar met ons mee naar ons hotel en vertrekken nu morgen met de boot.
Zelf hadden wij 2 nachten in Maroantsetra gepland om daarna pas met de boot naar Masoala te gaan. Het hotel hier is supermooi, 3 jaar terug van eigenaar gewisseld en alles ziet er mooi en nieuw uit. Na een welkomskokosnoot en een heerlijke late lunch, zijn we een wandeling gaan maken over het terrein. Een zeer goed onderhouden tuin tussen de huisjes… veel palmen en mooie bloemen. Zo’n tuin zou lijkt me ook veel vogels moeten aantrekken, maar we zien er uiteindelijk alleen maar twee… een common Myna en een Madagascar koekoek. Die laatste liet zich niet zo makkelijk zien, maar met wat kunst en vliegwerk van onze kant was het toch nog gelukt hem te zien zodat we hem konden herkennen. Nu even rustig wat lezen en schrijven.
Morgen om 8 uur moeten we klaar staan voor ons eerste regenwoudbezoek van dit jaar. Ik kijk er naar uit.