Aankomst in Tana

5 september 2023 - Antananarivo, Madagaskar

zondag 3-9-2023

De vakantie is begonnen. Ondanks dat ik me voorgenomen had om van alles de dag voordat we weggingen te doen, zit er weer van alles tegen… ipad opschonen zodat ik voldoende plek heb voor mijn foto’s klinkt als zo gedaan… zeker omdat ik een externe ssd heb om een backup te maken, maar Apple en Windows is niet altijd de beste combinatie. Zelfs het uitprinten van wat documenten ging niet geheel vlekkeloos… de printer gaf strepen ondanks voldoende inkt… gelukkig mochten we de printer van Kirsten en Edwin lenen zodat ook dat weer opgelost was… hoe bedoel je omslachtig. Ook het downloaden van series en films ging niet zoals het moest, wat tot gevolg had dat ik niet heel veel geslapen heb.
Zaterdag nog lekker trainen met Bente…. ze zat er goed in, zelfde de meest moeilijke oefeningen deed ze feilloos. Trots op haar! Daarna vrijwel meteen door naar Sacha… Fien voelde al dat er iets aan de hand was… wilde niet lopen en ook bij Sacha zelf was ze het er niet mee eens dat ze moest blijven, terwijl ze dol op haar is. Ook dat is weer goed gekomen… ik kreeg heel lief een berichtje met foto dat het weer goed met ze ging.. ik had overigens ook niet anders verwacht.
Tijd om naar Schiphol te gaan. We hadden die morgen een mail gekregen dat we een upgrade naar business class gekregen hadden… gekregen is niet helemaal het juiste woord… kennelijk is het tegenwoordig de gewoonte dat je kan bieden op een upgrade… wij hadden een bod gedaan voor het eerste stuk… een heel lang stuk, ‘s nachts en in business class kan je echt languit liggen. Ons bod was geaccepteerd, dus de reis begon luxe… eerst naar de lounge, zodat we de vakantie konden beginnen met een drankje en een hapje en daarna het vliegtuig in. Bij het inchecken kwamen we erachter dat we niet naast elkaar zaten (grummel), maar dat was gelukkig snel opgelost doordat degene die naast Marc zou komen te zitten zo vriendelijk was om op mijn plek te willen zitten. Dit stuk van de reis was idd heel relaxed… lekker eten, heerlijk geslapen (doe ik anders echt nooit in het vliegtuig)… dat was zo slecht nog niet. De wachttijd op Nairobi vond ik wel lang, een kleine 6 uur, maar het stuk daarna ging wel weer en toen eindelijk de aankomst in Antananarivo ofwel Tana. In vergelijking met 7 jaar geleden is de aankomsthal geheel vernieuwd (was ook wel nodig, alles ging nog handmatig), het visa proces ging gelukkig ook vele male sneller dan eerder wel eens en dan op zoek naar onze contactpersoon. Bij het verlaten van de hal zien we al iemand zwaaien…. Dama! Dama was onze chauffeur van 7 jaar terug. Afgelopen jaren hebben we nog sporadisch contact met hem gehad via Facebook, dus we weten dat de corona periode voor hem heel zwaar is geweest. Het is weer als vanouds. Je hoeft niet meer aan elkaar te wennen en het is ook gelijk weer vertrouwd. We weten nog niet of hij onze chauffeur wordt voor de hele reis, maar ik hoop van wel. Voor onze eerste week hebben we geen chauffeur nodig, pas weer de periode daarna. We gaan het zien.
We gaan naar een ander hotel dan oorspronkelijk gepland. Het IC hotel zit volgeboekt met sporters van de Indian Ocean Islands games, een sporttoernooi van de leden van het olympisch comité van de Indische Oceaan, nl. Malediven, Seychellen, Mauritius, Réunion, Comoros, Madagascar en Mayotte. Dit hotel is in vergelijking met het andere hotel een upgrade. Het ziet er goed uit. Ze hebben ook massages waar Marc wel voor te porren is en ik dan ook maar niet achter blijf 😀. Waar ik in Azië eerder veel zachtere massages heb gehad, is dat dit absoluut niet. Heel stevig, op het pijnlijke af. Ik wil me niet laten kennen en weet ook dat het nuttig is, maar ik heb flink mijn tanden op elkaar moeten bijten. Een keer werd het me teveel, waardoor ik toch duidelijk liet blijken dat het pijn deed, behandelde ze die spieren extra goed… als je dit alles op de koop toe neemt, was het verder wel ontspannen… ook voor Marc was dat het geval. Daarna lekker gegeten in het hotel en nu lekker slapen… morgen staat Ony om kwart over acht bij de receptie voor een briefing. Een mooi begin.