Laatste dag

22 september 2023 - Antananarivo, Madagaskar

Vrijdag 22-9-2023

Vandaag is onze laatste dag. We hebben voor vandaag nog een auto met chauffeur beschikbaar. We lazen in de wildlife guide over een meer in Tana, Parc Tsarasaotra. Dit is een meer waar een goede kans is om de Madagascar Pond Heron te zien. Ik had een meertje verwacht zoals we ze wel meer onderweg hadden gezien, maar het is een park waarvoor je entree moet betalen, met een muur er omheen en als je daar ben, voelt het als een oase van rust in het drukke Tana. In het meer zie je voornamelijk verschillende eenden en verschillende reigers. We lopen om de twee meertjes heen en vermaken ons daar enkelen uren. Aan het eind van de ochtend gaan we in de stad ergens lunchen. Ons favoriete restaurant La Gare, heeft het helaas niet overleefd, maar Sakamanga is een goed alternatief. Na de lunch bezoeken we het Museum voor archeologie en kunst, rondgeleid door een stagiaire, die je vooral geen vragen moest stellen, omdat hij het antwoord toch niet wist. Het museum was niet heel groot, maar was wel leuk om te zien.
Voor we weer terug gingen naar het hotel hadden we nog een paar dingen die we wilde kopen. De chauffeur, die broer van Ony bleek te zijn, wist ons bij de juiste plekken te brengen, dus we waren daar snel mee klaar. Het was wel leuk om nog een vaste kracht van IC Tours te ontmoeten, die uiteraard iedereen die wij kende ook weer bleek te kennen. En ook Madagascar zelf. Zo zijn we weer up-to-date. O.a. over een lodge, Sous le Soleil de Mada, waar wij 8 jaar geleden waren geweest en waar we al van Jado hadden gehoord dat ie niet meer bestaat. Die was van franse eigenaren, waarvan de man ondertussen overleden is en de vrouw alles verkocht heeft. Daarna is het weer verkocht aan Indiers, die alles af hebben gebroken en er naar goud zijn gaan zoeken. Bizar verhaal weer.
Vannacht zal onze vlucht richting Nairobi om 2:40 vertrekken. We gaan om 23 uur bij het hotel weg en zullen morgen om 16:40 in Amsterdam landen. De dames zullen dan al thuisgebracht zijn, dus we krijgen een warm (en nat) welkom!